Stavanger Urban Folkehøgskole StUF

Sammen forandrer vi verden!

Vil du kombinere et år på en folkehøyskole med alt en by har å by på? Vil du bidra til en grønnere verden og reise til spennende steder? Vil du lære nye ting og gjøre mer av det du har lyst til?  Da skal du sjekke ut Stavanger Urban Folkehøyskole!

Les her hvordan vårt mangfold av aktiviteter og fagtilbud kan treffe deg. Vi spår at du her får dyrke lidenskap og felleskap. Her får du møte venner du ennå ikke kjenner. I våre grønne og skjønne hverdager kan du skape minner som skinner. Vi har fag som frigjør, reiser med grønn kulør mot spennende adventure. Her på StUF er både week- and holidays for future.

Ditt engasjement for et grønt skifte vil hos oss bli til kunnskap og kompetanse som er ønsket og etterspurt, både for et næringsliv i omstilling og i ditt videre studieløp. StUFs hovedtemaer – kunnskaper om det grønne skifte og helsefremmende urbanisme – fyller et behov allerede og vil bare bli større i tiden som ligger foran oss.

Vil du kombinere et år på en folkehøgskole med alt en by har å by på? Vil du bidra til en grønnere verden og reise til spennende steder?

Stavanger Urban Folkehøgskole er frilynt og Norges nyeste og første urbane folkehøgskole – med det grønne skiftet som læreplan og byen som klasserom.

Hos oss får du samarbeide med spennende prosjekter i byen!

Plante & sanke

Vil du så frø, sanke ville vekster, lage spiselig hage, være bybonde, få jord på hendene og dyrke kunnskap, grønnsaker og samspill?

Arkitektur for fremtiden

Nyskjerrig på arkitektur? Vil du skape morgendagens bygg og byer? Søke arkitekthøyskole? Lære av ledende arkitekter? Samtidig som du bor i et spennende og kreativt bymiljø? Da er dette linja for deg!

Programmering & utvikling

For deg som vil kode, programmere og lage webapplikasjoner. En grønn framtid trenger smarte løsninger. Du får grunnlaget til å bygge det som kalles full stack webutvikler.

Foran og bak kamera

Vil du lære hva du trenger for å lage en film? Er du interessert i filmskuespill? Er det mest spennende bak eller foran kamera?

Søm, slow fashion & redesign

Vil du lære å sy? Kunne tenke deg et år fylt med nye ferdigheter i design, redesign, søm og reparasjon? Ønsker du å løsrive deg fra raskt skiftende trender og fast fashion? Da er dette stedet for deg!

Surf & brett

Vil du oppleve Skandinavias beste surfestrender? Vil du også lære å kite, wingfoiling og skating? Er du også glad i elt en by har å by på? Da er Surf og brett linjen noe for deg!

Kurslengde: Halvårskurs

Surf & brett, vår 2024

Vil du oppleve Skandinavias beste surfestrender? Norges største skatepark? Nydelig natur og puddersnø? Mens du bor midt i hjertet av Stavanger? Dette er hva surf og friluft på StUF byr på!

Pris: fra 74 000,-

Kurslengde: Halvårskurs

Arkitektur for fremtiden vår 2024

Går du med arkitektdrømmer, men kom ikke inn på drømmestudiet? Har du lyst til å lære av ledende og erfarne arkitekter? Få tid til å fordype deg i opptaksprøver? Da er dette muligens linjen for deg.

Pris: fra 74 000,-

Sjelen reiser sakte

Den beste måten å reise på er når selve reisen blir en del av målet. På en urban og grønn folkehøyskole blir dette et eventyr på skinner og en reise for minnebøkene. Vi tar en rund og god togtur gjennom Europa og du vil få delta i uforglemmelige grønne prosjekter i byer som København, Amsterdam, Berlin og Barcelona o.l. Her blir det møter med mennesker og inspirerende initiativer utenfor turiststrømmen.

Ved å reise sakte, kan vi observere endringer og oppleve mer. Du skal få oppleve gatefester og grønne stunt, spise sunt og besøke konserter. Du kan få være med på urban exploration i forlatte soner og knytte bånd til spennende miljøer. Med StUFs sakte reisemåter, eventyrlige steder og meningsfulle oppdrag får du være med på en unik oppdagelsesreise. Vi vil danne vår personlighet gjennom impulser fra andre land og byer. Derfor må vi ha tid til å bli oppdagere og finne rom å utforske. Dette er en måte vi kan bevege oss på og samtidig bli beveget. StUF reiser ut for sterke inntrykk og med lavt klimaavtrykk.

Linje og tema tilbud på StUF:

Stavanger Urban Folkehøgskole kan tilby spennende undervisning i aktuelle temaer som:

Grønn utdannelse & levende byer – Urbant landbruk & samspill – Smartbyen & bygge mini-hus – Popup marked & event management – Urban exploration & økoturisme – Street art & bykunst – Byutvikling & selvutvikling – Sosialt entreprenørskap & miljøledelse – Dybdeøkologi & mental helse – Redesign & mote – Arkitektur & delekultur – Mat for fat & den grønne byens utfordringer – Cafe repair & sirkulærøkonomi – Programmering & applikasjonsutvikling – Aktivisme & helsefremmende deltakelse – Natur mangfold & medbestemmelse – Sosiale scener & byen som gymsal – Selvpresentasjon & LGBTQ+ – VM i deg selv og i samarbeid – Personlighetstyper & læringsstrategier. Internasjonalt seminar om grønn utdannelse og levende byer for unge mennesker. Klima og miljø festival.